In 2014 hebben we het windmolenpark Westermeerwind op het IJsselmeer 48 Davitkranen en een hoofdplatform mogen bouwen in samenwerking met Oostingh Staalbouw

Davitkranen

De davitkraan op het hoofdplatform heeft een draaikrans, waardoor deze 360° kan draaien met een handslinger. Aan de bovenzijde van de arm van de kraan is een Stahl elektrisch kettingtakel gemonteerd met een WLL (Working Load Limit oftewel: de maximale last) van 650 kilo. Ook is de takel zo gebouwd dat met een eenvoudige handeling de takel is aan te passen van 1-part naar 2-parts. Hierdoor verdubbelt de WLL van 630 kg naar 1.300 kg, maar dit halveert de hijssnelheid van de takel. De kraanarm is verstelbaar in 4 standen. In positie 1 is de hijshoogte het laagst, maar de reikwijdte het grootst. In positie 3 is de hijshoogte het hoogst en reikwijdte het laagst. De vierde positie is voor service en onderhoud. 

Jaarlijks onderhoud met uitdagingen

Ieder voorjaar wordt door CraneSolutions het jaarlijkse onderhoud en EKH-keuring uitgevoerd. Twee van onze EKH-keurmeesters hebben voor deze keuring een speciale Off Shore training (Sea Survival) moeten volgen. Ze leren hierbij over de symptomen van verdrinking en onderkoeling, veilig verplaatsen van vaartuig naar steiger, platform, overlevingstechnieken op zee, gebruik van een zwemvest, SAR, GMDSS en EHBO bij man over boord. Er wordt vooraf in overleg met alle partijen een planning gemaakt en proberen we per dag 4 davits te keuren en onderhouden.

Vanaf Lemmer vertrekken we iedere ochtend met de werktender om 07.00 uur naar het eerste platform en we proberen rond 19.00 uur weer terug te zijn in Lemmer. De ene dag bij goed weer gaat het voorspoedig en de andere dag kunnen er soms maar 1 of 2 worden gedaan vanwege de weersomstandigheden. 

Keuring van hijsdavit

De keuring van de kraan wordt uitgevoerd volgens de EKH- werkvoorschriften en voor de gehele installatie hebben we een eigen EKH-keuringsrapport ontwikkeld in samenwerking met onze opdrachtgever.

Tijdens de keuring wordt een aantal onderhoudswerkzaamheden verricht zoals het doorsmeren van alle op de installatie aanwezige smeerpunten, het controleren en indien nodig na-stellen van de rem, controle en eventueel bijvullen van de olie. Na het uitvoeren van de keuring wordt (indien goedgekeurd) de EKH- goedkeuringssticker geplakt. Wanneer er toch tekortkomingen worden geconstateerd, die niet direct te verhelpen zijn, vermelden we deze apart in het rapport. Door een risicoklasse te vermelden bij de tekortkoming kan de davit toch gebruikt worden. Vervolgens wordt er een voorstel voor reparatiewerkzaamheden uitgewerkt  en in overleg met de klant in een later stadium uitgevoerd.

Voor CraneSolutions is geen uitdaging te gek. Wij komen graag met u in contact.