In oktober 2019 kregen we van de servicemanager van Primoteq de vraag: “Kunnen jullie de takels waarvan we straks per WeTransfer foto’s zullen toesturen ook opknappen?”  Op zich is dit geen bijzondere vraag vanwege onze ruime ervaring in het reviseren van takels en tandwielkasten. Maar wij waren vooral benieuwd naar de foto’s, omdat volgens de e-mail beschreven stond dat het om een aantal takels ging.

Takels uit 1983 vervangen

De foto’s toonden ons een 7-tal staaldraadtakels, waar de conservering al vanaf bladerde. Het bleek tot onze verrassing om een aantal staaldraadtakel type AS uit 1983 te zijn. Ruim 30 jaar oud dus. Het waren ook geen standaard takels maar explosieveilige takels. Deze takels worden ingezet in een omgeving die door een externe veiligheidsdeskundige als ‘explosiegevaarlijk’ is beschreven in het Explosie Veiligheids Document (EVD) voor de oude gasgroep II.

Bestaan de onderdelen nog wel?

Kortom een echte uitdaging, want waren er nog wel slijtdelen en onderdelen te verkrijgen? Voor deze AS takels waren de slijtdelen alleen nog maar op aanvraag verkrijgbaar en van de overige onderdelen was het überhaupt de vraag of deze nog te verkrijgen waren. De PG wartels worden niet geleverd, want deze zijn vervangen door metrische wartels. De explosieveilige takels van voor 1999 voldeden niet aan de ATEX productie-richtlijn 94/9/EG (ATEX 95) en niet aan de ATEX-richtlijn voor exploitanten 1999/92/EG (ATEX 137). Dit veiligheidsconcept geldt voor zowel de fabricage van elektrische en niet-elektrische bedrijfsapparaten als voor het gebruik van deze apparaten in de desbetreffende industriecomplexen.

De oplossing

Op basis van bovenstaande gegevens heeft het chemiebedrijf besloten om de opnieuw op te starten fabriek te voorzien van:

  • een 6-tal nieuwe STAHL CraneSystems explosieveilige ATEX Zone 2 staaldraadtakels met motorloopkat.
  • een takel met een WLL van 1,6T met motor,
  • een 5-tal takels met een WLL van 5T met een zogenaamd draaistelrijwerk (waardoor deze door een bocht met een radius van 1833 mm kan),
  • een ATEX Zone 2 loopkraan, welke wij in onze werkplaats in Katwijk gaan samenbouwen, en
  • een non-ATEX takel met een WLL van 1T met motorloopkat.

Dit project getuigt behalve van een lange adem (het heeft twee jaar geduurd voordat we de opdracht kregen) de juiste dynamiek en samenwerking tussen Primoteq (voor de installatie) en CraneSolutions, als leverancier van de explosieveilige hijswerktuigen en explosieveilige kraancomponenten van STAHL CraneSystems. Met complexe hijsoplossingen weten wij dus wel raad. Neem contact op als u ook een uitdaging voor ons heeft.