Giekkraan van Marina Rijnsburg vervangen door kolomzwenkkraan

Afgelopen zomer werd CraneSolutions benaderd door Marina Rijnsburg met de vraag of we een offerte wilde maken voor het vervangen van hun kraan. De bestaande kraan van Marina Rijnsburg is  een zogeheten Giekkraan met een WLL van 20.000 kg. Deze kraan is te bedienen met 2 lieren, die in een aparte ruimte staan. Een van de lieren is voor omhoog en omlaag, de andere lier voor het laten zakken van de mast. Volgens de kentekenplaat op de lier is deze in gebruik bij Marina Rijnsburg vanaf 1990. Na jaren trouwe dienst wordt de giekkraan eindelijk vervangen.

Kolomzwenkkraan

Voor de nieuwe hijskraan is gekozen voor een kolomzwenkkraan. De kraan heeft een armlengte van totaal 8.000 mm, de WLL is 8.000 kg tot 6.000 mm en bij de laatste 2 meter is de WLL 5.000 kg. De hoogte van de kraanarm tot de grond is 8.000 mm. De kolomzwenkkraan is uitgevoerd met een elektrische zwenkaandrijving. De kraan is uitgevoerd in een speciale conservering in de kleur Hemelsblauw (RAL 5015). De schakelkast op de achterzijde van de arm is uitgevoerd in RVS. Voor het hijswerk en katrijden is gekozen voor een Stahl SH5020-25 4/1 L3 takel. De takel is uitgevoerd met een Multi controller SMC22, welke nauwkeurig het gewicht meet dat in het takel hangt. Voor het bedienen van de kraan is gebruik gemaakt van een Jay radiografische afstandsbediening type Beta. De Beta is uitgevoerd met een display. Op dit display is nu eenvoudig het gewicht van de last uit te lezen.

Schitterend weer

Voor het plaatsen van de kolom moesten eerst ankers in de bestaande betonnen vloer worden geplaatst. In totaal werden in totaal 28 chemische ankers M27 x 785 mm geplaatst. Enkele weken nadat de ankers waren geplaatst, kon de kolom worden geplaatst op de ankers. Gelukkig voor onze servicemonteurs was het op de dag van de montage schitterend weer. Voor het plaatsen van de kolom hebben we de hulp gebruikt van onze (huis)transporteur TKW (Transport Keyzer Warmond). Met een autolaadkraan is de kolom geplaatst. Na het plaatsen hebben we de kolom waterpas gesteld en daarna de arm inclusief het takel in één keer op de kolom geplaatst. Vervolgens de gehele kraan nogmaals gesteld en de bouten op moment gezet. Daarna de kraan elektrisch gesloten en uiteindelijk getest op goede werking en beproefd met testgewichten.

Marina Rijnsburg kan voorlopig weer vooruit met het hijsen van boten in en uit het water. Voor jachthavens bieden wij betrouwbare en duurzame hijsoplossingen. Mocht dit artikel uw interesse hebben gewekt, neem dan contact op met CraneSolutions.

Naar overzicht

Meer nieuws