CraneSolutions en Haak & Van Ham kregen de opdracht om het bereik van een bestaande vorkliftkraan in het ruim van een drietal vissersschepen te optimaliseren. De vorklift wordt gebruikt voor het stapelen en verplaatsen van bakken vol gevangen vis. Vanwege de hoogte van het ruim was het behoorlijk passen en meten om het parallelle systeem van de vorklift dusdanig te modificeren dat aan de eisen/wensen van de eigenaar van de vissersschepen- het IJslandse Samherji – werd voldaan.

Alles begint met een uitzet

Om de mogelijkheden en onmogelijkheden goed in kaart te kunnen brengen moesten alle bestaande parameters van het ruim, de visbakken en vorkliftkraan met cabine goed in kaart worden gebracht. Gevolgd door een uitzet met hierin de eisen/wensen van de eigenaars van de vissersschepen, waarbij alle mogelijke bewegingen van het parallelle systeem op vrijloop gecontroleerd moest worden. Dit voorlopige ontwerp werd vanzelfsprekend besproken met alle betrokken partijen ter goedkeuring.

Krachten op volle zee

Toen het principeontwerp van de vorklift goedgekeurd was, moest het ontwerp ook constructief gaan voldoen en hier lagen de nodige uitdagingen. Door de mogelijk heftige bewegingen van het schip op volle zee, treden er in alle richtingen versnellingen en krachten op, waarbij ook scheefstanden van meer dan 22,5° kunnen worden bereikt. Voor een zo realistisch mogelijke benadering van de werkelijkheid werd het complete parallelle liftsysteem, inclusief kogelgewrichtlagering, ingevoerd in het FEM-rekenpakket Ansys Mechanical, waarbij ook de 2e orde effecten werden meegenomen.

Van tekentafel naar praktijk

Toen de constructie sterkte-technisch voldeed, kwam het praktische gedeelte. Door de natte, aggresief zoute omstandigheden in het ruim van het schip moesten de materialen, lagering, smering, afdichtingen en conservering aan speciale eisen voldoen. Extra moeilijkheid was dat een gedeelte van de bestaande vorkliftkraan op locatie (in het schip) aangepast moest worden. Dit ging in nauw overleg met CraneSolutions, die het werk uit gaat voeren. We hebben tenslotte het volledige tekenpakket en berekeningsrapport afgeleverd.

Dit is waar we het voor doen

Juist dit soort uitdagingen maken het enthousiasme volledig bij ons los: ontwerpen, puzzelen, berekenen en tekenen. Juist als het ingewikkeld en uitdagend is, zijn we op ons best. Van ‘niets’ ‘iets’ maken is het mooiste dat er is. Heerlijk creatief zijn. Dus ook voor uw werktuigbouwkundige problemen zijn wij ervan overtuigd dat wij een oplossing hebben.